Myślimy strategicznie.
Wyznaczamy jasny, ambitny kierunek dla metropolii warszawskiej.
Dołącz do nas!
Zapraszamy do udziału w konferencji inaugurującej prace nad Strategią rozwoju metropolii warszawskiej do 2040 roku. Zachęcamy do udziału w dyskusji oraz skorzystania z możliwości wymiany doświadczeń pomiędzy mieszkańcami, przedstawicielami środowiska naukowego, organizacji pozarządowych, a samorządowcami. Podczas konferencji postaramy się zidentyfikować potrzeby i oczekiwania różnych grup w kontekście rozwoju metropolii warszawskiej. Przedstawimy wizję rozwoju metropolii warszawskiej do 2040 roku.
Kiedy? 15 listopada 2022 r., godzina 10:00
Gdzie? Audytorium w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Mordechaja Anielewicza 6, 00-157 Warszawa
Włącz się w prace strategiczne metropolii warszawskiej. Zarejestruj swój udział w konferencji poprzez formularz.
Organizator: Stowarzyszenie Metropolia Warszawa we współpracy z Urzędem m.st. Warszawy.
Transmisja na żywo z Konferencji będzie dostępna na kanale YouTube Warszawa oraz profilu Facebook Metropolia Warszawa.
PROGRAM
I CZĘŚĆ: WIZJA ROZWOJU METROPOLII WARSZAWSKIEJ
Prowadzący: Kamil Dąbrowa – dziennikarz, Urząd m.st. Warszawy
9:30| Rejestracja uczestników
10:00| Otwarcie konferencji
Michał Olszewski – Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy/ Prezes Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Warszawa (SMW)
10:05| Metropolia warszawska myśli strategicznie: wizja rozwoju do 2040 roku
Michał Olszewski – Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy/ Prezes Zarządu Stowarzyszenia Metropolia Warszawa (SMW)
Dorota Zmarzlak – Wójt Gminy Izabelin /Członek Zarządu SMW
Marcin Jakubowski – Burmistrz Mińska Mazowieckiego /Członek Zarządu SMW
Tomasz Krupski – Zastępca Burmistrza Grodziska Mazowieckiego
11:00| Jak sprawić, aby wizja nie pozostała pustym sloganem?
Wojciech Dziemianowicz, dr hab., profesor Uniwersytetu Warszawskiego – Wydział Geografii
i Studiów Regionalnych UW
11:15| Wizja rozwoju według europejskich metropolii
dr Ada Górna – Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego
12:15| Pytania
12:30| Przerwa kawowa
II CZĘŚĆ: METROPOLIE PRZYSZŁOŚCI
Prowadzący: Maciej Fijałkowski – Dyrektor Biura Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju Urzędu m.st. Warszawy
13:00| Panel dyskusyjny – Jaka powinna być idealna metropolia?
Maciej Jagaciak – Polskie Towarzystwo Studiów nad Przyszłością
dr Wojciech Jarczewski – Dyrektor Instytutu Rozwoju Miast i Regionów
Tomasz Fijołek – Dyrektor Zarządzający Unii Metropolii Polskich
dr Ada Górna – Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego
14:15| Pytania
14:30| Podsumowanie
Wojciech Dziemianowicz, dr hab., profesor Uniwersytetu Warszawskiego – Wydział Geografii
i Studiów Regionalnych UW, Geoprofit
Już od 3 listopada, kierowcy korzystający z komunikacji miejskiej, mogą zaparkować swoje samochody na parkingu P+R Jeziorki na Ursynowie. To już 17 park przesiadkowy w Warszawie.
Nowy parking powstał w sąsiedztwie ulicy Karczunkowskiej, przy stacji kolejowej Warszawa Jeziorki. Będzie wygodnym miejscem przesiadkowym dla mieszkańców części Ursynowa oraz Piaseczna, Góry Kalwarii, Konstancina-Jeziorny, Tarczyna, Prażmowa i Lesznowoli. Z pobliskich przystanków na wiadukcie, nad linią kolejową, odjeżdżają autobusy linii 715 i 737, a po zachodniej stronie torów zlokalizowana została pętla autobusu linii 809. Na stacji Warszawa Jeziorki zatrzymują się również pociągi linii R8 Kolei Mazowieckich, a w przyszłym roku zbudowana zostanie stacja pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej na trasie do Piaseczna.
Bezpiecznie i wygodnie
Jednopoziomowy parking Jeziorki jest oświetlony i monitorowany. Na użytkowników czeka 138 miejsc postojowych, w tym 6 dla osób z niepełnosprawnościami, 3 dla kierowców podróżujących z innym osobami (tzw. podróże współdzielone – miejsca są oznaczane „2+”), a także dwa stanowiska Kiss&Ride dla „podrzucających” pasażerów do komunikacji publicznej. Do parkingu można też podjechać rowerem – dwie zadaszone wiaty mieszczą 40 jednośladów. W najbliższych dniach oddane zostanie stanowisko do ładowania dwóch samochodów elektrycznych oraz rowerów.
Nie zapomniano również o proekologicznych rozwiązaniach – panelach fotowoltaicznych na dachach wiat rowerowych i budynku zaplecza oraz pompach ciepła. Posadzono nowe drzewa i kilkadziesiąt krzewów.
Jak korzystać z P+R?
Parkingi przesiadkowe dostępne są we wszystkie w dni tygodnia w godz. 4.30-2.30. Pierwsze 20 minut jest bezpłatne. Ci, którzy chcą zostawić samochód bezpłatnie na dłużej, muszą posiadać aktywny bilet ZTM: krótkookresowy (dobowy, 3-dniowy, weekendowy) lub długookresowy (30- i 90-dniowy) lub uprawnienia do bezpłatnych przejazdów.
Szybkie i intuicyjne parkowanie ułatwia bezobsługowy system pobierania opłat oraz informacji parkingowej. Przy wjeździe, po odczytaniu tablicy rejestracyjnej, szlaban się podniesie. Przed wyjazdem, w kasie parkingowej trzeba będzie podać numer rejestracyjny samochodu oraz przedstawić aktywny kartonikowy bilet ZTM lub zakodowany na Warszawskiej Karcie Miejskiej lub innym nośniku. Bilet kartonikowy należy włożyć do czytnika, a kartę lub urządzenia mobilne z kodem QR do niego zbliżyć.
Gdy kierowca nie posiada dokumentu uprawniającego do zniżki w opłatach, kasa parkingowa naliczy i pobierze opłatę parkingową.
17 parkingów na niemal 5 tys. miejsc
Zaprojektowanie i wybudowanie parkingu P+R Warszawa Jeziorki kosztowało 7 mln zł. Inwestycja otrzymała dofinansowanie z funduszy europejskich w wysokości 3,5 mln zł – w ramach instrumentu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na rozbudowę systemu parkingów „Parkuj i Jedź”.
Warszawska sieć parkingów „Parkuj i Jedź” to obecnie 17 obiektów. Jest na nich blisko 4,8 tys. miejsc parkingowych dla samochodów (w tym ponad 200 dla osób z niepełnosprawnościami) oraz prawie tysiąc dla rowerów. Na parkingach działa również 38 stanowisk do ładowania samochodów elektrycznych.
Szczegółowe informacje o lokalizacjach wszystkich parkingów P+R oraz zasadach korzystania z nich są dostępne na stronie WTP w zakładce „Parkuj i Jedź”(otwiera się w nowej karcie).