Metropolia warszawska 2.0
W Dzień Samorządu Terytorialnego, 27 maja, odbyło się spotkanie gospodarzy gmin na temat współpracy Warszawy i okolicznych samorządów w ramach metropolii teraz i w przyszłości.
Celem spotkania pod hasłem „Metropolia warszawska 2.0” było podjęcie rozmów na temat dalszego harmonijnego rozwoju społeczno-gospodarczego gmin i powiatów metropolii w perspektywie finansowej 2020+. Samorządowcy deklarowali, że chcą budować metropolię, bez skupiania się na zmianach ustrojowych. Mechanizmy współpracy będą tworzone na bazie doświadczeń zdobytych podczas realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, z uwzględnieniem poszerzenia do obszaru „warszawskiego stołecznego” NUTS2, który został wydzielony w 2016 r. Ten obszar składający się z 70 gmin będzie podstawą wdrażania funduszy europejskich w perspektywie 2020+ i traktowany jest jako docelowe ustalenie granic przebiegu Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
#MetropoliaDziała
Samorządowcy podkreślali podczas spotkania, że metropolia działa i są realizowane wspólne inwestycje i projekty podnoszące jakość usług dostarczanych mieszkańcom metropolii. Zgodnie z danymi za ostatnie 10 lat opublikowanymi przez UE to właśnie Warszawa wraz z całą metropolią była najszybciej rozwijającym się regionem Europy. W ostatniej dekadzie, gdy w Pradze odnotowano wzrost na poziomie 12%, w Budapeszcie – 18%, Warszawa osiągnęła 57%. W 2014 r. Warszawa razem z 39 gminami zawarła porozumienie o współpracy metropolitalnej, które dzisiaj jest podstawą współdziałania w kluczowych kwestiach związanych z rozwojem gospodarczym i społecznym naszych lokalnych wspólnot. Realizujemy wspólnie m.in. inwestycje w parkingi P+R, trasy rowerowe czy wspólną promocję gospodarczą firm. W 2007 r. wprowadziliśmy „Wspólny Bilet”. Dziś w systemie transportu metropolitalnego mamy 33 gminy. Ze wspólnego metropolitalnego transportu korzysta coraz więcej pasażerów – na przestrzeni ostatnich kilku lat jest to wzrost o 20%. W ramach współpracy z okolicznymi gminami w zakresie wspólnego systemu komunikacyjnego od 1 czerwca 2017 r. wprowadzimy udogodnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej: tańsze bilety dla podróżujących w 1. i 2. strefie, bilety grupowe dla uczniów oraz 3-dniowe dla turystów. – Pamiętajmy również o tym, że gminy na Mazowszu mają najlepszą edukację. Bo mamy „transfer” edukacyjny, właśnie dzięki transportowi publicznemu, nasza młodzież jest mobilna i uczy się w dużych ośrodkach edukacyjnych jak na przykład Warszawa – podkreślał Artur Tusiński, burmistrz Podkowy Leśnej.
#NICoNASbezNAS – referendalne działania gmin
Pod koniec stycznia do Sejmu trafił poselski projekt ustawy o ustroju miasta stołecznego Warszawy, który zakładał, że stolica stałaby się metropolitalną jednostką samorządu terytorialnego, obejmującą ponad 30 gmin. Projekt został wycofany po protestach samorządowców i mieszkańców. Samorządowcy podejmowali liczne uchwały wyrażające sprzeciw wobec planowanej zmiany ustroju. Pierwsze referendum odbyło się w Legionowie, gdzie 26 marca przy niemal 47% frekwencji aż 94,27% głosujących powiedziało NIE przyłączeniu ich miasta do proponowanej w projekcie „mega Warszawy”. Mieszkańcy Nieporętu równie stanowczo wypowiedzieli się na temat projektu w referendum – 96,09% zagłosowało przeciw, „za” było 170 osób, czyli niespełna 4% głosujących. Frekwencja wyniosła 39,5%. Referendum odbyło się również w Konstancinie-Jeziornie, niestety zabrakło ok 100 głosów do wzyskania odpowiedniej frekwencji. Zaplanowane referenda odbedą się 4 czerwca w Podkowie Leśnej, Ożarowie Mazowieckim, Wieliszewie.
Mimo, że każdy z samorządów wybiera inną drogę walki o ideę #NICoNASbezNAS nadal mówią jednym głosem, nadal prowadzą codzienne działania na rzecz rozwoju metropolii.
Prezentacje ze spotkania są dostępne tu:
27-05-2017 Komunikacja w metropolii
27-05-2017 ZIntegrowane Inwestycje Terytorialne
27-05-2017 rozwój współpracy OMW
Video ze spotkania:
https://www.facebook.com/ZdecydujmyOWarszawie/?fref=ts